Laatst bijgewerkt: 04-08-2021

Onze selectiecriteria

18Onderzochte producten

23Bestede uren

10Beoordeelde onderzoeken

44Verzamelde opmerkingen

Sesam wordt beschouwd als een van de oudste olieplanten ter wereld. De plant is bekend om zijn buitengewone rijkdom aan vitale stoffen. Dit komt omdat sesam vol zit met hoogwaardige vetzuren, aminozuren en lecithine, dat o.a. de stofwisseling ondersteunt. Het bevat veel ijzer en calcium en is daarom ook een waardevolle bron van voedingsstoffen voor vegetariërs en veganisten.

Sesamvind je in de winkel in verschillende soorten. Gepeld of ongepeld, geroosterd of ongeroosterd, als olie of pasta, er is voor elk wat wils. Maar sesam is ook buiten de keuken populair.

De alleskunner komt ook voor in cosmetica, zoals crèmes en haarbehandelingen. We hebben daarom de verschillende soorten vergeleken en je verteld waar je op moet letten bij het kopen van sesam, zodat je meteen de juiste voor je kunt vinden.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Er zijn zwarte, bruine en witte sesam. De meest intens smakende soort is zwarte sesam. Bruine sesam is iets minder intens, maar nog steeds aromatisch. Witte sesam is de mildste soort.
  • Sesam is ook verkrijgbaar als olie, pasta of meel. Bovendien komt sesam ook voor in cosmetische producten zoals crèmes. In de vorm van Sesamum Indicum geeft het een antioxiderende, voedende werking.
  • Sesam wordt beschouwd als heilzaam voor de gezondheid. Het bevat veel verschillende voedingsstoffen die van groot belang zijn voor de gezondheid in het dagelijks leven.

Sesam: Onze selectie

Sesamkopen en beoordelen

Bij het kopen van sesamzijn er een aantal criteria waarmee je rekening moet houden, zodat je meteen de juiste soort voor je doeleinden kunt kiezen. Om te voorkomen dat je het verkeerde product koopt en teleurgesteld wordt, moet je rekening houden met de volgende punten:

Als je deze aspecten in gedachten houdt bij het kiezen van een product, zou je snel de juiste soort moeten kunnen vinden. Of je nu bakt, garneert of je oosterse gerechten bereidt, niets staat je plannen in de weg.

Oorsprong

De sesamplant komt oorspronkelijk uit India en de tropische streken van Afrika. De zwarte sesam wordt beschouwd als de oorspronkelijke vorm. De plant werd later in Oost-Azië gekweekt. Tegenwoordig wordt sesam wereldwijd verbouwd in tropische en subtropische streken.

Seizoen

Als je je zorgen maakt dat sesam misschien alleen seizoensgebonden verkrijgbaar is, is er goed nieuws. Sesamis het hele jaar door verkrijgbaar en kan na aankoop nog enkele maanden bewaard worden. Het moet echter op een droge plaats bewaard worden.

Kleur

Er zijn drie verschillende soorten of kleuren sesam. Er is zwarte sesam, wat de oorspronkelijke vorm van sesam is. Andere, veel jongere soorten sesam zijn bruine en witte sesam. Vooral witte sesam komt tegenwoordig het meest voor.

Smaak

Zwarte sesam heeft een sterkere smaak en een aardse smaak. De twee lichtere soorten daarentegen zijn minder intens van smaak. Bruine sesam is iets milder dan zwarte sesam, terwijl witte sesam de mildste soort is.

Over het algemeen is gepelde sesam milder dan ongepelde sesam. Bovendien is geroosterde sesam aromatischer dan de niet-geroosterde soort.

Bereiden

Als je het niet gekocht hebt in de vorm die je nodig hebt, moet je misschien eerst je sesambereiden. Om zelf sesam te roosteren doe je ze in een goed verwarmde, beklede pan zonder vet toe te voegen.

Roer af en toe, zodat niets aanbrandt, en wacht tot de zaden goudgeel glanzen en aangenaam ruiken. Als ze volledig geroosterd zijn, kunnen de zaden droog gewreven worden tussen de vingers. Afhankelijk van het gebruik kan het nodig zijn het sesamte malen. Een specerijenmolen kan je hierbij helpen.

Gebruik

Alle soorten sesamkunnen met of zonder dop gegeten worden, en geroosterd of ongeroosterd. Het hangt er vooral van af waar je het sesamvoor wilt gebruiken.

Geroosterd sesamheeft een intensere smaak, maar verliest wat van zijn voedingsstoffen. Zelfs in gepelde vorm gaan er wat voedingsstoffen verloren. Maar zonder de bittere stoffen die in de schil zitten, heeft sesam een mildere smaak.

Sesamvind je in supermarkten in verschillende vormen. Behalve het zaad is er ook sesamolie en sesampasta, die even populair zijn om mee te koken. Sesam wordt zelfs in cosmetica gebruikt. Sommige crèmes bevatten sesam in de vorm van Sesamum Indicum of Sesamum Indicum Olie. Dit geeft ze een antioxiderende, voedende werking.

Gids: Veel gestelde vragen over sesam uitvoerig beantwoord

Hier beantwoorden we veel gestelde vragen over sesam, zodat zelfs de laatste twijfels opgelost kunnen worden en je je voldoende geïnformeerd voelt als je een beslissing moet nemen. We geven je ook een overzicht van de belangrijkste aspecten van de aankoop.

Voor wie is sesam geschikt?

Sesam is geschikt voor iedereen die iets goeds voor zijn gezondheid wil doen. Sesam is rijk aan verschillende voedingsstoffen en vitamine A en B. Het helpt dus om in de dagelijkse behoefte te voorzien. Het helpt dus om in de dagelijkse voedingsbehoeften te voorzien.

Sesam wordt niet alleen als graan gebruikt, maar ook in de vorm van olie. Bovendien zit sesam in veel cosmetica. (Image source: Silviarita / Pixabay)

Allergielijders moeten echter oppassen, want sesam is een sterk allergeen. Voor mensen met een notenallergie is het helemaal veilig, want sesam is geen noot en ook geen peulvrucht. Daarom hoef je sesam alleen te vermijden als je er een specifieke allergie voor hebt.

Welke soorten sesam zijn er?

Er zijn zwarte, bruine en witte sesam. Je kunt alle drie de soorten geruwd of ongerompeld kopen. Je kunt ook ongeroosterd of al geroosterd sesamkopen. Het hangt ervan af hoe je het wilt gebruiken.

Wat zijn de verschillen tussen de soorten sesam?

Zwarte sesam heeft een pittigere smaak dan lichte sesam en een aardse noot. Deze soort is bijzonder rijk aan voedingsstoffen. Het bevat veel ijzer, magnesium, zink en vitamine A en B. Het selenium dat erin zit, leidt tot zijn hoge voedingswaarde. Het selenium dat het bevat leidt tot zijn antioxiderende werking. Het hoge calciumgehalte maakt het een waardevolle bron van voedingsstoffen, vooral voor vegetariërs en veganisten.

Witte sesam heeft een mildere smaak dan donkere sesam. Het is bijzonder geschikt om te bakken, te koken of te garneren. Het biedt ook veel gezondheidsvoordelen, maar is iets lager in voedingsstoffen dan zwarte sesam.

Gepelde sesam smaakt milder dan ongepelde sesam, maar is ook minder voedzaam. Zonder schil is het zaad zachter, crèmekleurig en voelt licht vettig aan. Gepelde sesam is goed om over gebak te strooien. Bovendien is gepelde, geroosterde sesam bijzonder aromatisch. Daarom is het zeer geschikt om gerechten op smaak te brengen of te garneren.

Geroosterde sesam wordt als aromatischer beschouwd dan niet-geroosterde sesam. Door verhitting tijdens het roosteren verliest het echter veel van zijn voedingsstoffen. De aardse noot van zwarte sesam kan versterkt worden door te roosteren. Afhankelijk van hoe heet en hoe lang zwarte sesam geroosterd is, smaakt hij soms mild, soms naar karamel en soms heeft hij zelfs een nasmaak van koffie.

Wat kost sesam?

De prijsklasse van sesam hangt af van verschillende factoren. De variëteit, de verwerkingsmethode, de kwaliteit en de herkomst spelen allemaal een rol. Bijvoorbeeld, zwarte sesam is meestal goedkoper dan lichte sesam.

Bovendien zijn biologische producten iets duurder dan de discounter-varianten. Geroosterde sesam is in dezelfde prijsklasse als de niet-geroosterde variant.

Prijsklasse (per kilo) Beschikbare producten
Laaggeprijsd (6 – 10 €) Alnatura Biologische Sesam (ongepeld)
Middelgeprijsd (10 – 20 €) Suki Witte Sesam (geroosterd)
Hooggeprijsd (vanaf 20 €) Arba Spices Witte Sesam (gepeld)

Over het geheel genomen is de prijswaaier voor sesam ongeveer 2 euro tot 30 euro per pak. De prijzen per kilo variëren van ongeveer 4 euro tot 27 euro. Er is dus voor elk budget wat wils. Zo kun je gemakkelijk de gewenste soort vinden voor een prijs die bij je past.

Conclusie

Als je op zoek bent naar een gezond voedingssupplement, is sesam de juiste keuze. De gezondheidsbevorderende voordelen zijn talrijk. Sesam bevat veel ijzer, calcium en gezonde onverzadigde vetzuren. Bovendien versterkt het sporenelement selenium het immuunsysteem en zitten er ook vitamines A en B in.

In het algemeen is het kopen van sesamhet gemakkelijkst als je weet waar je het voor wilt gebruiken. De verscheidenheid aan soorten en de schijnbaar eindeloze gebruiksmogelijkheden bieden iedereen een manier om sesam aan het dagelijks leven toe te voegen. Op een broodje, in een salade of als olie. Want sesam is een echte alleskunner.

(Omslagfoto: Hempel/ 123rf)

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies