Matras
Laatst bijgewerkt: 30-12-2020

Onze selectiecriteria

13Onderzochte producten

19Bestede uren

9Beoordeelde onderzoeken

85Verzamelde opmerkingen

Laten we beginnen met een klein rekensommetje: als je acht uur per dag in je bed doorbrengt, hoeveel uur per jaar lig je er dan in? Precies, een totaal van 2920 uur, wat ongeveer gelijk is aan 121 volle dagen! Zoals je kunt zien, is je bed, en dan vooral je matras, iets waar je niet te lichtzinnig over moet denken!

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zegt dat 30% van de wereldbevolking op een bepaald moment in haar leven aan slapeloosheid zal lijden (1). De kwaliteit van de matras heeft niet alleen invloed op de kwaliteit van je nachtrust, maar hangt ook nauw samen met je prestaties gedurende de dag. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten bij de aankoop van een matras.




Belangrijk om te weten

  • Het is raadzaam om de matras om de acht of tien jaar te vervangen, omdat de materialen waarmee ze gemaakt zijn na verloop van tijd niet optimaal meer zijn.
  • Bij het kopen van een matras is het belangrijk om voor jezelf te bepalen wat je belangrijk vindt aan een matras. Er zijn namelijk veel soorten matrassen.
  • Bij de aankoop van een matras is het belangrijk om rekening te houden met het materiaal waarvan het gemaakt is, de afmetingen en de maximale belasting.

Onze selectie: De beste matrassen op de markt

In dit segment hebben we een selectie voor je gemaakt van de beste matrassen die er op de Nederlandse markt te koop zijn. Bovendien worden de belangrijkste kenmerken van elk product vermeld.

De beste matras met pocketvering


AffiliateLink



Deze tweepersoonsmatras van 160 x 220 cm heeft een 7-zones pocketvering, die zich heel goed aanpast aan je lichaam. Naast de pocketvering zit er in de kern van het matras ook een laag van polyurethaanschuim en polyester stof.

De matras heeft een afritsbare en wasbare anti-allergische hoes die een extra beschermingslaag heeft tegen bacteriën en huisstofmijt.

De beste matras voor een laag budget


AffiliateLink



De Apollo Bonell Matras van 140 x 200 x  18 cm heeft bonel binnenvering en is ideaal voor personen met een gewicht tot 90 kg. De toplaag van de matras is van polyether, het materiaal van de tijk is polyester.

De matras is anti-allergisch en DFK-vrij. Deze matras wordt bijvoorbeeld aangeraden voor logeerbedden.

De beste traagschuim matras


AffiliateLink



De Zwoong Comfort Matras heeft twee matrassen in één. Hij heeft namelijk zowel een medium als een harde kant die je kunt keren. De matras is voorzien van een ademende hoes die afrits- en wasbaar is.

De allergievrije matras van 160 x 200 cm heeft twee schuimlagen die het lichaam uitstekend ondersteunen. Bovendien heb je recht op 120 nachten proefslapen. Mocht je toch niet overtuigd zijn dan kan je de matras gratis retourneren.

De beste koudschuim matras


AffiliateLink



Deze matras van Bedworld Collection meet 140 x 200 cm en  is 15 cm dik. Koudschuim is een materiaal met een hoge veerkracht en open celstructuur waardoor het heel goed ademt en vocht afvoert.

De matras is afgewerkt met een afritsbare wasbare tijk en is geschikt voor zowel volwassenen als kinderen tot ca 105 kg. Ook is hij anti-allergisch en huisstofmijtwerend.

Shopgids: Alles wat je moet weten over matrassen

Het is een goed idee dat je voordat je een matras koopt, alle belangrijkste aspecten van dit product leert kennen. Hieronder beantwoorden we de meest voorkomende vragen van de gebruikers.

Het is raadzaam om de matras om de acht of tien jaar te vervangen.
(Bron: Guzhva: 89746451/ 123rf.com)

Welke soorten matrassen zijn er?

Tegenwoordig zijn er veel opties op de markt wat matrassen betreft. Er zijn allerlei soorten matrassen van goede kwaliteit, dus je moet kiezen aan de hand van je behoeften.

Hardheid en aanpassingsvermogen Vormt zich naar het lichaam Temperatuurregeling Overige kenmerken
Met binnenvering Gemiddelde/hoge stevigheid en
hoog aanpassingsvermogen.
Die met Bonelvering hebben een minder goede ondersteuning omdat de veren niet afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen.
Die met pocketvering wel.
Doordat er veel lucht tussen de veren door kan voelen deze matrassen vaak koel aan.
Traagschuim  Het wordt zachter wanneer het in contact komt met lichaamswarmte en onder invloed van lichaamsgewicht.
De toplaag vormt zich goed naar het lichaam en neemt de drukpunten weg.
Het materiaal ventileert goed en heeft een goede vochtregulatie. Goede optie voor mensen met rugklachten.
Latex Stevig en gelijkmatig.
Deze matrassen zijn erg soepel, liggen zacht en veren goed.
Absorbeert bewegingen zeer goed. Geen temperatuurregeling. Ze kunnen van natuurlatex of van synthetische stoffen zijn, en meestal is het een combinatie van beide.
Hygiënisch omdat schimmels, huisstofmijt en andere bacteriën geen voedingsbodem vinden in latex.

Zwaar.

Polyether Polyether matrassen bieden niet veel steun en worden vaak als stug en stevig ervaren.
Schuim heeft de neiging om na verloop van tijd te vervormen.
Het ondersteunt het lichaam minder goed. Warm, geschikt voor koud weer. Deze matras ventileert matig en heeft een redelijke vochtdoorlatendheid.
Koudschuim Soepel en veerkrachtig waardoor het bijzonder veel ondersteuning biedt maar ook veel comfort. Goed aanpassingsvermogen. Doordat de celstructuur van koudschuim open is vindt er goede ventilatie plaats. Koudschuim is uitermate geschikt voor zware mensen.

Welke matras moet ik kiezen afhankelijk van de positie waarin ik slaap?

De positie waarin je meestal slaapt is belangrijk bij de keuze van een matras. Als je met z’n tweeën slaapt en jullie hebben allebei verschillende slaaphoudingen, dan is het ook mogelijk is om individuele matrassen aan te schaffen.

  • Slaap je op je zij? Voor mensen die op hun zij liggen is het belangrijk dat het matras zich voldoende naar het lichaam vormt waardoor de rug recht ligt tijdens het slapen.
  • Slaap je op je buik? Word je af en toe wakker met lage rugpijn? Je matras moet een goede combinatie van zachtheid en ondersteuning geven. Dit echter een van de minst gezonde slaapposities.
  • Slaap je op je rug? Voor een rugslaper is stabiliteit uiterst belangrijk bij de matraskeuze. Goede stabiliteit zorgt ervoor dat de wervelkolom ideaal wordt uitgelijnd.

Welke matras moet ik kiezen op basis van mijn gewicht en lengte?

Het gewicht en de lengte van de persoon of personen die op de matras gaan slapen is ook heel belangrijk. Mensen met een zware lichaamsbouw of overgewicht moeten een stevigere matras kiezen.
Lichtere mensen zullen moeten kiezen voor zachtere matrassen die zich beter aan hun rug aanpassen.

Tegenwoordig zijn er matrassen in alle maten. De standaard matras heeft een lengte van 200 cm, maar er zijn ook matrassen van 210 of 220 cm. Idealiter zou de matras ongeveer tien centimeter langer moeten zijn dan je lichaamslengte. In tweepersoonsbedden wordt de langste persoon als referentie genomen.

Kan een matras mijn rugpijn verlichten?

Een matras kan de rugpijn verlichten die veroorzaakt wordt door een matras van slechte kwaliteit of een matras die verouderd is. Het kan ook de rugpijn van andere oorzaken verbeteren. Matrassen van latex en traagschuim zijn het beste voor je rug, omdat ze zich aanpassen aan je lichaam en je spieren, terwijl ze je ruggengraat recht houden.

De laatste wetenschappelijke studies op dit gebied hebben aangetoond dat “het gebruik van een middelharde matras een groter effect heeft dan verschillende medische behandelingen en dat een aanzienlijk percentage van de patiënten minder of helemaal niet meer met medicijnen hoeft worden behandeld” (3). Als je last hebt van rugpijn of dit in de toekomst wilt vermijden, dan heb je een goede matras nodig.

Bij het kopen van een matras is het belangrijk om voor jezelf te bepalen wat je belangrijk vindt aan een matras.
(Bron: Lightfieldstudios: 107111491/ 123rf.com)

Hoe moet ik mijn matras onderhouden?

  1. Gebruik een matrasbeschermer. Een molton neemt namelijk vuil en vocht op, zo trekt dit minder in het matras zelf. Het is belangrijk voor de hygiëne om de molton regelmatig te wassen op 60 graden.
  2. De matrashoes, ook wel tijk genoemd, is de hoes die om het matras zit. Deze is vaak geschikt om te wassen, lees altijd het wasvoorschrift. Er wordt aangeraden om dit minimaal twee keer per jaar te doen.
  3. Luchten. Maak niet direct je bed op, maar laat het opengeslagen liggen. Hierdoor kan het vocht van de nacht door transpiratie eerst verdampen.
  4. Stofzuigen: Wanneer je zowel de boven- als onderkant zuigt, zuig je stof en eventuele beestjes zoals huismijt op.
  5. Omkeren: Bij het keren van het matras is het belangrijk dat je de bovenkant onder legt, maar ook dat je het voeteneind naar het hoofdeind draait.

Samenvatting

De aankoop van een matras is een hele persoonlijke aangelegenheid die voornamelijk afhangt van de voorkeuren van elke persoon of elk stel. Een goede matras speelt een belangrijke rol om goed en comfortabel te slapen. Door te slapen op een te harde of te zachte matras sta je vermoeid op en kunnen er ook diverse lichamelijke klachten als rug- en nekpijn ontstaan.

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om te weten welke matras je nodig hebt. Het is belangrijk om rekening te houden met het materiaal waarvan de matrassen zijn gemaakt, de hardheid en het aanpassingsvermogen ervan. Ook is het essentieel om je matras maximaal om de tien jaar te vervangen.

Vond je onze shopgids over matrassen interessant? Laat dan hieronder een reactie achter of deel het artikel op social media met je familie en vrienden.

(Bron van de header afbeelding: Guzhva: 89749052/ 123rf.com)

Referenties (4)

1. María Moya y Elena Sanz: «¿Sufres insomnio? Dormir en pareja no te ayuda», en Muy interesante. Disponible en: https://www.muyinteresante.es/salud/articulo/dormir-en-pareja-puede-ser-malo-para-la-salud [Consultado el 13 de enero de 2020].
Bron

2. Organización Médica Colegial de España (2018): «Un estudio demuestra que el dolor de espalda mejora más con un colchón de firmeza intermedia que con uno muy firme», en Médicos y pacientes. Disponible en: http://www.medicosypacientes.com/articulo/un-estudio-demuestra-que-el-dolor-de-espalda-mejora-mas-con-un-colchon-de-firmeza [Consultado el 13 de enero de 2020].
Bron

3. Marta Chavarrías (2019): «¿Cada cuánto debo cambiar mi viejo colchón», en eldiario.es. Disponible en: https://www.eldiario.es/consumoclaro/cuidarse/debo-cambiar-viejo-colchon_0_865113743.html [Consultado el 13 de enero de 2020].
Bron

4. Piergiorgio M. Sandri (2013): «Guerra al insomnio», en La Vanguardia. Disponible en: https://www.lavanguardia.com/estilos-de-vida/20131101/54392534132/guerra-al-insomnio.html [Consultado el 13 de enero de 2020].
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Informatief artikel
María Moya y Elena Sanz: «¿Sufres insomnio? Dormir en pareja no te ayuda», en Muy interesante. Disponible en: https://www.muyinteresante.es/salud/articulo/dormir-en-pareja-puede-ser-malo-para-la-salud [Consultado el 13 de enero de 2020].
Ga naar bron
Medisch artikel
Organización Médica Colegial de España (2018): «Un estudio demuestra que el dolor de espalda mejora más con un colchón de firmeza intermedia que con uno muy firme», en Médicos y pacientes. Disponible en: http://www.medicosypacientes.com/articulo/un-estudio-demuestra-que-el-dolor-de-espalda-mejora-mas-con-un-colchon-de-firmeza [Consultado el 13 de enero de 2020].
Ga naar bron
Artikel over: "Hoe vaak moet ik mijn oude matras vervangen?
Marta Chavarrías (2019): «¿Cada cuánto debo cambiar mi viejo colchón», en eldiario.es. Disponible en: https://www.eldiario.es/consumoclaro/cuidarse/debo-cambiar-viejo-colchon_0_865113743.html [Consultado el 13 de enero de 2020].
Ga naar bron
Erkend media-artikel
Piergiorgio M. Sandri (2013): «Guerra al insomnio», en La Vanguardia. Disponible en: https://www.lavanguardia.com/estilos-de-vida/20131101/54392534132/guerra-al-insomnio.html [Consultado el 13 de enero de 2020].
Ga naar bron
Recensies