Laatst bijgewerkt: 01-09-2021

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Het geeft ons de energie die we nodig hebben om ons te concentreren en de dag met succes door te komen. Ook het ontbijt is essentieel als je wilt afvallen. Bij een dieetontbijt gaat het er niet om minder te eten, maar om de juiste voedingsmiddelen te eten. In dit artikel vind je alle informatie die je nodig hebt om succesvol en, vooral, gezond af te vallen. Je vindt er ook nuttige productaanbevelingen en receptideeën om je op weg te helpen met je dieet.




De belangrijkste feiten in het kort

  • Met een dieetontbijt moet je niet per se minder eten. Het gaat meer om het eten zelf.
  • Het voedsel moet gezond zijn, weinig calorieën en vet bevatten. Dit omvat bijvoorbeeld verse groenten en fruit.
  • Producten als leverworst, cornflakes en latte macchiato zijn ten strengste verboden bij een dieetontbijt. Gewone koffie, daarentegen, is toegestaan.

Definitie: Wat is een dieetontbijt?

Iedereen kent het gezegde “eet ontbijt als een keizer, lunch als een koning en avondeten als een bedelaar”. Maar mensen die willen afvallen houden zich hier vaak niet aan en eten veel te weinig bij het ontbijt. Maar als je bij een dieetontbijt te weinig eet, heeft dat de neiging tot een negatief resultaat te leiden.

Bij een dieetontbijt is het niet belangrijk om minder te eten, maar om de juiste voedingsmiddelen op een gezonde manier te eten. Zo eet je minder vet en calorieën en wordt je spijsvertering gestimuleerd. (Image source: 123rf.com / Nataliya Piatrovich)

Bij een dieetontbijt gaat het er meer om suikerhoudende en ongezonde voedingsmiddelen te vervangen door gezonde en evenveel te eten als je normaal zou doen. Met de juiste voedingsmiddelen krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt om de dag door te komen. Je zult vol energie zitten, geconcentreerd zijn en geen trek meer hebben. De juiste voedingsmiddelen stimuleren ook je spijsvertering en je verbrandt meer vet gedurende de dag.

Achtergrond: Wat je moet weten over een dieetontbijt

In de volgende paragrafen leer je alle belangrijke informatie over het dieetontbijt en alle vragen die je erover kunt hebben.

Wat is een dieetontbijt?

Met een dieetontbijt probeer je vanaf de eerste maaltijd vet en calorieën te minderen. In plaats daarvan eet je vooral gezond voedsel. Dan voeg je voedingsmiddelen toe die vooral de vetverbranding stimuleren. Als je deze voedingsmiddelen combineert met veel beweging en sport, zul je gemakkelijker afvallen. Een

gezond dieetontbijt voorkomt ook het verlangen naar voedsel later op de dag, want je begint de dag met een vol gevoel ondanks dat je op dieet bent

.

Wat is toegestaan en wat is verboden?

Let er vooral ‘s morgens op dat je de juiste producten eet. Probeer veel ongezonde vetten en calorieën te vermijden en eet in plaats daarvan meer eiwitten. Deze geven je de juiste energieboost om de dag te beginnen zonder trek te krijgen. Voedingsmiddelen die trouwens bijzonder goed zijn om vet te verbranden zijn grapefruits, avocado’s, Griekse yoghurt en kaneel. Probeer dus altijd een paar geschikte combinaties te vinden om de vetverbranding extra te stimuleren.

Do’s

  • Eieren
  • Cottage cheese, Vetvrije yoghurt
  • Avocado”s
  • Zalm
  • Volkorenbrood
  • Koffie (met mate)
  • Grapefruit
  • Groene thee
  • Muesli
Don’ts

  • Wit brood
  • Toast
  • Salami
  • Leverworst
  • Latte Macchiato
  • Nutell
  • Cornflakes

Is een dieetontbijt voldoende om af te vallen?

Het korte antwoord is nee. Je kunt niet afvallen door alleen maar gezond te ontbijten. In elk geval moet je niet alleen ‘s morgens met je dieet beginnen, maar ook de rest van de dag gezond eten. Anders is het gezonde ontbijt niet de moeite waard geweest. Natuurlijk is er meer bij afvallen dan alleen gezond eten. Je moet je dieet combineren met voldoende lichaamsbeweging, anders verbrand je niet genoeg vet om af te vallen.

Kan een dieetontbijt je überhaupt vullen?

Ja, dat kan. Maar alleen als je het goed doet. Een van de meest gemaakte fouten bij diëten is om minder of helemaal niets te eten. Dat is natuurlijk niet goed, want de honger komt later 100 keer sterker terug. Bij een goed dieetontbijt gaat het erom de juiste voedingsmiddelen zo te combineren dat je genoeg energie hebt voor de dag en toch nauwelijks ongezonde vetten of te veel calorieën binnenkrijgt.

Wat is het Dukan Dieet?

Het Dukan Dieet werd ontwikkeld door de Franse voedingsdeskundige Dr. Pierre Dukan. Het is ontworpen om je te helpen in korte tijd veel gewicht te verliezen zonder spiermassa te verliezen. Het dieet bestaat uit 4 fasen. Deze zijn verdeeld in de aanvalsfase, waarin je alleen bepaalde voedingsmiddelen mag eten. Hierdoor vermindert je energie-inname zo sterk dat je lichaam zijn eigen vetreserves aanspreekt. In deze tijd verlies je tot 5 kilo. De tweede fase voegt nog eens 28 voedingsmiddelen toe. Dit zijn uitsluitend groenten. Deze worden om de twee dagen geconsumeerd. De derde fase is de stabilisatiefase. Dit zorgt ervoor dat je geen last krijgt van het jojo-effect. In deze fase mag je elke dag alleen de voedingsmiddelen van de 1e en 2e fase eten. Bovendien staan er 2 eetlepels pap per dag op het menu. Je moet de 4e en laatste fase constant houden. Je kunt nu weer dezelfde voedingsmiddelen eten als vóór het dieet. Eén keer per week moet je echter alleen eiwitrijk voedsel eten.

Kan ik een dieetontbijt combineren met ochtendgymnastiek?

Een combinatie van sport en een dieetontbijt zou natuurlijk perfect zijn, want je kunt er direct meer vet mee verbranden. Natuurlijk is dit niet altijd mogelijk. Je moet werken, naar de universiteit of hebt andere verplichtingen en dan schiet sport er vaak bij in. Toch moet je proberen regelmatig te bewegen. Vooral na het ontbijt, want met de juiste voeding werkt je lichaam aan vetverbranding en je kunt dit ondersteunen door te sporten.

Dus als je geen tijd hebt voor lichaamsbeweging, probeer dan tijdens je pauze wat frisse lucht op te snuiven of neem de trap in plaats van de lift

. Je kunt je stappen en verbrande calorieën bijhouden met je mobiele telefoon of een fitnesshorloge, bijvoorbeeld. Als je je activiteiten bijhoudt, wordt het gemakkelijker voor je om te oefenen. Het is geen stimulans om elke dag een bepaald doel te bereiken, zoals 8.000 stappen.

Kan ik spiermassa opbouwen met een dieetontbijt?

Het belangrijkste doel van een dieetontbijt is afvallen. Het is dus niet mogelijk om op korte termijn tegelijk spiermassa op te bouwen, want je hebt meer energie, koolhydraten en vetten nodig voor meer spiermassa. Dit werkt alleen als je gedurende enkele maanden een uiterst gedisciplineerd trainingsplan volgt, waarin je regelmatig zowel aan kracht- als aan duurtraining doet. Natuurlijk heb je ook de juiste voeding nodig.

Als je wilt afvallen en spiermassa wilt opbouwen, heb je niet alleen ijzerdiscipline nodig, maar ook een goed voedingsplan

. Je kunt ook het beste een gekwalificeerde sporttrainer raadplegen over de mogelijkheden die je hebt.

Dieetontbijt: Nuttige info en recepten

Diëten

is nooit gemakkelijk. Vooral ‘s morgens is het vaak moeilijk om over je eigen schaduw heen te springen en de bijzonder lekkere dingen op te geven. Maar diëten kan ook lekker zijn. In de volgende delen leer je over alle voordelen van een ontbijtdieet en over veel heerlijke recepten.

Wat zijn de voordelen van een dieetontbijt?

Een dieetontbijt geeft je niet alleen een gezond begin van de dag, maar ook een goed begin. De meeste diëten zijn bedoeld om de spijsvertering en vetverbranding ‘s morgens vroeg te stimuleren. Als je dan ook nog voldoende lichaamsbeweging krijgt en meer vet verbrandt, is dat niet alleen positief voor je lichaam, maar ook voor je gevoel van eigenwaarde. Omdat je ‘s morgens vroeg al iets bereikt hebt en hoe slecht de rest van je dag ook mag verlopen, je hebt dat al gedaan.

Welke voedingsmiddelen gaan in een dieetontbijt?

Een dieetontbijt moet voedingsmiddelen bevatten die weinig vet en calorieën bevatten. Als je binnen een normaal bereik wilt afvallen, is het aan te bevelen om bij een dieet ongeveer 500 calorieën minder te eten dan normaal. Het normale calorieverbruik per dag voor vrouwen ligt tussen 1800 en 2200 calorieën. Voor mannen ligt dat tussen 2200 en 3000 calorieën. In de volgende tabel hebben we de belangrijkste voedingsmiddelen samengevat, met hun caloriegehalte per 100 g.

Voedsel Calorieën per 100 g
Eieren 137 kcal
Magere kwark 67 kcal
Magere melk 47 kcal
Groene thee 1kcal
Filterkoffie 2 kcal
Natuurlijke yoghurt 49 kcal
Volkoren tarwebrood 202 kcal
Grapefruitsap 39 kcal
Veenbessen 46 kcal
Komkommer 15 kcal

Varianten voor mannen en vrouwen?

Het verschil tussen vrouwen en mannen ligt in hun stofwisseling. Omdat vrouwen elke maand te kampen hebben met sterke hormonale schommelingen, moeten ze voorzichtiger zijn met het consumeren van natuurlijke producten. Dit verstoort de hormoonhuishouding niet en vooral verse groenten en fruit kunnen helpen om de natuurlijke daling van de hormonen tegen te gaan.

Bij diëten verschillen vrouwen en mannen vooral in hun stofwisseling. Omdat vrouwen last hebben van hormonale schommelingen, moeten ze zich meer richten op natuurlijke producten. (Image source: 123rf.com / georgerudy)

Bij mannen daarentegen blijven de hormoonspiegels gedurende de hele maand gelijk. In dit geval gaat diëten meer over gezond leven en, vooral, stress vermijden. Want als het gewenste doel niet snel genoeg bereikt wordt, treden frustratie en stress in. Stress veroorzaakt het vrijkomen van het hormoon cortisol, dat op lange termijn de neiging heeft tot zwaarlijvigheid te leiden en ook de testosteronproductie beperkt.

Tips voor een veganistisch dieetontbijt

Zelfs veganisten komen aan hun trekken met een dieetontbijt. Want veel recepten zijn niet alleen vrij van vlees, maar helemaal vrij van dierlijke producten. Porridge is bijzonder geschikt voor veganisten, want de havermout kan niet alleen met melk bereid worden, maar ook gewoon met water. Voeg vers fruit en een paar noten toe en je hebt een veganistisch dieetontbijt.

Deze warme gerechten zijn geschikt voor een dieetontbijt

Een warm gerecht ‘s morgens kan je helpen gewicht te verliezen. Dit komt omdat je maag warme gerechten beter kan verteren en zo beginnen je maag en darmen de dag meteen ‘s morgens goed. Porridge (havermout) is vooral goed voor een dieetontbijt. Pap is gezond, versterkt het immuunsysteem en geeft je veel energie voor de dag. Omdat pap ook veel calorieën bevat, kun je het beter combineren met vers fruit en de rest van de dag op je calorieën letten. We hebben een bijzonder lekker paprecept voor je samengesteld

  • 100 g havermout
  • ca. 500 ml water
  • Een beetje zout
  • 1 theelepel chiazaadjes
  • Bosbessen

Je moet nu deze ingrediënten mengen en 4 – 6 minuten koken. Aan het eind kun je je pap verfijnen met een paar andere gezonde toppings. Vers fruit zoals aardbeien is hier bijzonder geschikt.

Vermijd deze fouten

Iedereen maakt fouten. Maar als je vroeg genoeg weet welke fouten je moet vermijden, kan dat je leven met een dieet veel gemakkelijker maken. Daarom hebben we de grootste dieet-ontbijtfouten op een rijtje gezet die je koste wat kost moet vermijden.

Geen ontbijt

Als je ‘s morgens het ontbijt overslaat, kan dat leiden tot trek in de loop van de dag. Je zult meer trek hebben in iets zoets en eerder geneigd zijn om naar de bakker te gaan en iets ongezonds te halen. Het eten van een gezond ontbijt geeft je de energie die je voor de dag nodig hebt en voorkomt dat je later trek in eten krijgt.

Te veel vet

Voedingsmiddelen zoals boter, margarine, salami of leverworst bevatten veel vet en horen daarom niet thuis in een dieetontbijt. Je kunt boter en margarine vervangen door vetvrije yoghurt of kwark als je brood anders te droog is. Je kunt ook kiezen voor caloriearme kaas- en worstproducten, zoals gesneden gevogelte of roomkaas.

Caloriebommen

Als je ‘s morgens je eigen muesli mengt, moet je letten op de ingrediënten die je gebruikt. Ingrediënten als noten en gedroogd fruit bevatten vooral vet en calorieën. Een paar noten zijn natuurlijk geen probleem, maar je moet wel opletten hoeveel vet er in je ingrediënten zit.

Verkeerde drankjes

Drankjes worden ‘s morgens vaak vergeten, omdat niemand graag afstand doet van zijn latte macchiato of glas sinaasappelsap. Maar zelfs hier zitten, afhankelijk van hoe ze bereid worden, wat calorieën verborgen. Probeer dus altijd in de gaten te houden wat en hoeveel je drinkt.

Een goed sapalternatief is bijvoorbeeld grapefruitsap. Het bevat veel belangrijke vitamines en vezels. (Image source: 123rf.com / 59407765)

Bronnen: De beste manieren om met een dieetontbijt te beginnen

Welke populaire boeken zijn er over dieetontbijten?

Superfood Dieet Kookboek

Dit kookboek bevat veel nuttige recepten om je te helpen zowel vet te verbranden als calorieën te besparen. Van volkoren chia brood tot proteïne smoothies, er is voor elk wat wils. Vooral als je zelf niet zo creatief bent, kom je met dit kookboek ruimschoots aan je trekken. De recepten zijn gezond, ongewoon en heerlijk. Koolhydraatarm

Ontbijt

Hier vind je meer dan 100 verschillende ontbijtideeën voor een koolhydraatarm ontbijt. Van gezonde pannenkoeken tot smeersels. In plaats van koolhydraten is dit een gezonde manier om de dag te beginnen en je stofwisseling te stimuleren. Als klein pluspunt biedt het kookboek ook voedingstabellen en handige tips over portiegroottes.

5 tips voor beginners

Heb geduld: Je zult niet meteen na de eerste week afvallen. Een dieet is bedoeld om tijd te kosten en je ziet niet altijd na een paar dagen de eerste resultaten.

Houd je aan het dieetplan

Diëten is niet gemakkelijk, maar probeer je echt zo goed mogelijk aan je dieetplan te houden. Ook al kan de verleiding voor iets zoets ‘s morgens soms erg groot zijn. Als je het één keer doet, doe je het nog een keer en dan is je dieet weg.

Niet alle vetten zijn ongezond

Zoek voor je met je dieet begint uit welke vetten wel en welke niet zijn toegestaan.

De zogenaamde gezonde vetten heeft je lichaam elke dag nodig, dus je moet ze niet allemaal opgeven. Hiertoe behoren bijvoorbeeld lijnzaadolie of walnootolie.

Praat met een deskundige

Diëten zijn ingewikkeld en niet elk dieet past bij elke levensstijl. Daarom moet je niet zomaar beginnen met een dieet waar je net over gehoord hebt. Raadpleeg een deskundige en probeer het beste dieet voor je te vinden.

Let op je drankjes

Bedenk steeds dat niet alleen cola en andere frisdranken calorieën bevatten. Koffiespecialiteiten zoals karamel macchiato of latte macchiato zijn ook calorievallen die je beter kunt vermijden.

Conclusie

Een dieet hoeft niet altijd een last te zijn. Veel mensen bezwijken bij de gedachte dat ze ‘s morgens hun geliefde lekkernijen moeten opgeven. Maar het is alleen ooit nodig om zonder te doen. Met een ontbijtdieet vervang je ongezonde voedingsmiddelen door gezonde. Dit betekent niet dat je alles hoeft op te geven. Dus in plaats van cornflakes heb je een gezonde muesli. En sinaasappelsap wordt bijvoorbeeld grapefruitsap. Met eenvoudige trucjes en lekkere recepten kun je je spijsvertering en vetverbranding stimuleren en genoeg energie voor de dag krijgen – zonder gedoe met vet of te veel calorieën.

Beeldbron: 123rf.com / 54732720 Beeldbron: 123rf.com / 54732720

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies